Föreningen Teaterboulage yhdistys rf har sedan starten 1997 satt upp 48 produktioner av varierande slag. Läs om dem under fliken ”PJÄSER”. 


SOMMAREN 2018:

STENPLOCKERSKORNA
En nyskriven pjäs av Daniela Franzell

Det är goda tider på kalkfabriken i det lilla gruvsamhället på 1950-talet. Jobb finns, utvecklingen går framåt och efterfrågan på kalk är stor. På stensorteringen ser dock allt ut som vanligt. Stenbumlingarna skramlar högljutt när de rasslar ner på sorteringsbandet och föreståndarinnan är lika ilsken och irriterad på sina anställda som förut. Men plötsligt meddelar direktören att en ny stenplockerska har anställts. Den nya stenplockerskan visar sig vara en frisk fläkt i kalkdammet och innan någon vet ordet av så har hon satt oväntade kalkstenar i rullning på stensorteringen. 

StudioS_180625_TBSP_004_WEB

Pjäsen är en fiktiv berättelse om när Stenplockerskorna började kräva sina rättigheter. Den handlar om sammanhållning, arbetsgemenskap och avundsjuka. Den handlar om arbetsglädje trots ofördelaktiga omständigheter och orättvisa förutsättningar, att vara tacksam för det man har samtidigt som man drömmer om nånting mer. Pjäsen handlar om hur viktigt det är att försöka hitta någon mening med sitt liv, trots att det ibland känns motigt.

Regi och musik: Riddo Ridberg / Scenografi: Minna Ihalainen /
Dräkter: Maria Lundén / Mask: Emilia Lindström /
Koreografi: Anna Lemberg / Bilder: Henrik Zoom /
Grafisk design: Sam Sihvonen

Medverkande: Nina Båge, Inger Helenius, Fia Isaksson, Malin Eriksson, Mecki Ruokolahti, Frida Lassus, Leila Biström, Marika Laaksonen, Kajsa Sjöman, Rebecka Pahlman, Ritva-Leena Ehrnström, Erja Lindell, Marcus Nordvall, Curre Ruokolahti, Magnus Sundman, Riddo Ridberg, Anna Lindström, Vera Fovet, Jonatan Rönnholm, Victor Korpela, Jonny Randström, Mauno Markkula, Stefan Lind, Anton Elmvik (musiker) och Wilma Kurvinen (musiker).

TRAILER

STENPLOCKERSKORNA – en berättelse om kvinnokraft i kalkdammet.
Ett drama kryddat med humor, sång och musik.

PRESSKLIPP:

”En bit stenhård kvinnohistoria – med oförglömlig musik. … Större delen av pjäsen utspelar sig i omklädningsrummet, med skamfilade betongväggar och skrangliga plåtskåp där kvinnorna förvarar sina kaffetermosar. Minna Ihalainen har gjort ett omsorgsfullt scenografiskt arbete. Inte bara detaljerna är snygga, själva scendispositionen är också funktionell …. Pjäsen utspelar sig på 1950-talet, det understryks inte minst av klänningarna på herrskapets fest: smala midjor, stärkta underkjolar. Kontrasten är stor till stenplockerskornas overaller och förkläden. Kläderna spelar liksom en egen roll i uppsättningen, och Maria Lundén har gett dem den trovärdighet de bör ha. … De kollektiva scenerna i omklädningsrummet övertygar redan från början. … Stenplockerskorna är en fiktiv berättelse, men sådana arbetsförhållanden som beskrivs här har ju bevisligen funnits. Att lyfta upp det på en scen är att hedra dem som utförde arbetet, men också dem som förstod att genomföra förbättringar. … I Stenplockerskorna sätts tonen också av Riddo Ridbergs musik, som ibland är integrerad i dramat, ibland framförs sjungen i kör. … Det som inleder och avslutar är en oförglömlig sång om allt vad tiden och arbetet kräver av en. Men uttrycket är fullt av kraft och uthållighet, tillsammans i tydliga stämmor, alla hörs.”
ÅBO UNDERRÄTTELSER/A-C. Snickars, 28.6.2018.

”Paraislaisen Teaterboulagen tämänkesäinen Stenplockerskorna (Kivenpoimijattaret) eroaa monin tavoin edukseen normaalista kesäteatteriohjelmistosta. … Kivenpoimijattaret eivät ole kesäkomedioiden tavanomaisia heitukoita tai pirttihirmuja vaan kokonaisia ihmisiä, joiden toiminnalla on suunta ja tarkoitus. Näyttelijänä Franzell osaa kirjoittaa rikasta dialogia, joka täydentää naistyyppien olemuksen. Lavalla nähdäänkin hauskasti kokoelma joka työpaikalta tunnistettavia hahmoja. … Stenplockerskornaa tekisi melkein mieli kutsua musikaaliksi, niin suuressa osassa kansanlauluvaikutteinen musiikki ja laulut ovat Riddo Ridbergin ohjaamassa ja säveltämässä esityksessä. Esiintyjistä löytyy solistista osaamista, mutta heistä syntyy myös upeasti yhteen soiva kuoro. … Luontevuudellaan vakuuttavat Vera Fovetin lisäksi Frida Lassus ja Mecki Ruokolahti. Inger Heleniuksen Paraisten murretta puhuva Beda on onnistunut tyypittely, ja Anna Lindström kasvaa hyvin mustasukkaisesta, kotiin jämähtäneestä johtajanrouvasta itseensä uskovaksi vaikuttajaksi. Nina Båge kivenpoimijoiden esimiehenä saa lisää uskottavuutta siinä vaiheessa, kun hän päästää irti tiukkiksen roolistaan.”
TURUN SANOMAT/I. Haapanen, 27.6.2018.

”Gräv där du står är en slogan som används om nyskriven dramatik där manuset bygger på lokalt material. Ofta blir sådana pjäser publikframgångar. …. Manusförfattaren Daniela Franzell låter kalkdammet ryka om arbetskorna. … Trots klädrummets trista miljö, stenplockerskornas sjabbiga arbetskläder, hosta och slitna kroppar är det allt annat än socialrealism pjäsen går ut på. Publiken skattar förtjust åt jordnära Pargasmål, arbetarkvinnornas råbarkade – och herrskapets förljugna – manér. Skojiga bifigurer saknas inte. Intriger och romantik sitter alltid bra. Att dom gjorde det igen höll publiken med om. …. Riddo Ridberg står för regin, musikarrangemangen och en biroll. Den folkbetonade musiken och sångerna mjukar upp det stenhårda och understryker det romantiska. En extra eloge är Wilma Kurvinen med sitt fiolspel väl värd. … Stenplockerskorna fungerar som grupp med tonvikten på kvinnokraft men de enskilda skådisarna har sina karaktärsdrag. Som på alla arbetsplatser i alla tider har individerna olika egenheter och varsin roll i kollektivet.”
ANNONSBLADET/I. Sandman, 28.6.2018.

”Pargas sommarteater levererar igen. Figurerna och musiken i Stenplockerskorna värmer snabbt upp teatern på Lillholmen när den stora kören symmetriskt uppställd kommer in på scenen för första gången. Skådespelarna blickar framåt stolta och allvarliga, som om de vill säga: den här historien måste ni höra. … Publiken fängslas från första stund av den mäktiga körsången, och under föreställningens gång kommer även andra element in i bilden – från känsligt och emotionellt till uppsluppet humoristiskt. … Stenplockerskornas förman Hilkka Andersson (Nina Båge) visar en djupsinning och klok sida, fastän hon i början verkar vara endast en gnällspik. Hennes förändring från sträng förman till en mogen kvinna som utstrålar vishet är stiligt genomförd – personerna är överlag mångfacetterade. Hela, förtroendeväckande och starka personligheter representeras till exempel av Liv Silverhjelm, en ny flicka som anställs på fabriken. … Liv, i likhet med skådespelerskan Vera Fovet i rollen, är lämpligt självsäker och rättfram. … Andra som har en intressant karaktär och som framförs med finess är till exempel chefen Martin (Marcus Nordvall). … Den förälskade Martin med sitt hundvalpsuttryck är en rar figur. … Teaterpjäsens musik är vacker och stilig och skulle duga till vilken yrkesteater som helst. Den är även jordnära och passar i pjäsens fabriksmiljö. Man kan inte annat säga än att Riddo Ridberg har gjort ett gediget arbete!” 
PARGAS KUNGÖRELSER/L. Nordin, 5.7.2018.


BLI MEDLEM?

Tryck här för att se hur du skriver in dej som medlem i föreningen.

FÖRESTÄLLNINGAR

Tis 26.6.  18.30 urpremiär
Tor 28.6. 18.30
Sön 1.7. 15.00
Tis 3.7. 18.30
Ons 4.7. 18.30
Tor 5.7. 18.30
Sön 8.7. 15.00
Mån 9.7. 18.30
Tis 10.7. 18.30
Ons 11.7. 18.30
Tor 12.7. 18.30
Mån 16.7. 18.30
Tis 17.7. 18.30 sista

BILJETTER

Kelovee (Pargas)
Stadshuset (Pargas)
Luckan (Åbo, Kimito) 
Ombudsposten (Nagu)
www.netticket.fi
Vid porten (om det finns bilj kvar)

Grupper (20 pers >), kontakta info@teaterboulage.fi

PRIS

22€
16€ (stud, barn)
Prisen är inkl. serviceavgift.

SPELPLATSEN

Lillholmen
Tervsundsvägen 31, 21600 Pargas.
Publiken sitter under tak.
Onumrerad läktare.
Bilparkering 100 m från spelplatsen.

FÖRESTÄLLNINGEN OCH PAUSEN

Föreställningen räcker ca 2 tim 5 min inkl. paus.

Pausen räcker ca 25 min. I kiosken säljs kaffe/te, bulle, läsk, grillkorv, godis. Kiosken är också öppen 30 min innan föreställning.