av Alan Bennett, efter Kenneth Grahames bok
Originaltitel: Wind in the Willows, översättning: Göran O. Eriksson

Premiär 1.7.2011 på Lillholmen i Pargas

Familjepjäsen Det susar i säven är en barnboks-klassiker skriven av Kenneth Grahame och utgiven 1908 och som senare har dramatiserats till film, TV-serie och teaterpjäs.

Berättelsen handlar i första hand om den inte alltför livserfarna men godhjärtade Mullvaden, den företagsamma och realistiska Råttan, den levnadsglada risktagaren Paddan och den ampra allvetande Grävlingen. Lägg till ett gäng otrevliga vesslor och en och annan bortkommen kanin och det är som upplagt för äventyr vid Åbrinken, i Paddeborg, i Storskogen och i Stora vida världen.

hzp_110628_tbsavenpress_008

Pressklipp

”SCENDJUR STJÄL SHOWEN. Teaterboulage är en förening som efter fjorton år blivit en kulturinstitution med professionella inslag. I det kan också aktörernas allt säkrare scenkunnande räknas in. … Många har varit med länge och har en väldigt kompetent output. … Tim Eriksson gör en ny sorts susar-i-säven-padda, en ung slyngel som tänker mest på kläder och fordon som låter mycket. Han är en talang, liksom Anna Franck som gör Råttan, en fräsch och feminin gnagare med rosa öronlappar och koll på världen. Svante Karlssons Mullvad är också pricksäker. … Skini Lindgårds Grävling är stilig från topp till tå.” HBL/A-C Snickars, 5.7.11

”FAMILJEPJÄS MED REVYSTUK. Det är en underhållande version som Franzell & Co stampat fram. I balansgången mellan djur och människa väljer Franzell att lägga sig klart närmare det mänskliga. Det djuriska reducerar egentligen till sporadiska markeringar och präglar till exempel inte skådespelarnas rörelsemönster – möjligen med undantag för Curre Ruokolahtis festligt pessimistiska häst. Det är en gestaltning som skett i fruktbart samarbete med Maria Lundén (dräkter) och Sabina Segerström (smink och frisyr). … Tim Eriksson som Padda imponerar, men också i övrigt bjuds det på trygga och stabila insatser, varvade med enskilda höjdpunkter och stjärnstunder.” ÅU, B. Rönnholm, 5.7.11

”Den charmiga berättelsens lite sävliga tempo har förbytts i fart, fläng, häftig musik och (lagom) spännande konflikter. Som regissör debuterande Daniela Franzell, yrkesskådespelaren vars karriär har tagit avstamp i Teaterboulage, har gjort ett prima jobb. Castingen har lyckats perfekt. Vem kunde bättre än våldsamt vige, pratglade och välsjungande Tim Eriksson ha skött rollen som Padda (mer träffande beskrivning av bipolär person i manisk fas får man leta efter!) Men, som den naive Mullvad (en genomsympatisk Svante Karlsson), med barnets insikt säger: ”Det var nog mera spännande när Paddan var som förut”. Att Råtta (spelad med lagom blandning av sunt förnuft och feminin charm av Anna Franck) hade gjorts om till kvinna ger en rolig dimension åt vänskapen mellan Mullvad och Råtta. Curre Ruokolahtis gamla knarriga häst har en mimik och ett kroppsspråk som kan smälta is. … De två (stickande!) igelkottarna Henrik Helenius och Putte Ruokolahti gör att man nästan glömmer att följa med handlingen! Den punkiga chefsvesslan (Sanni Impilä) är lagom farlig och sätter skräck även i sin assistent Herman (Yngve Sjöblom). Hela gänget medverkar med liv och själ. Timingen fungerar och publiken har inte tråkigt en sekund. Lillholmens faciliteter fungerar och scenografin ( Carmela Wager) är finurlig.” ABL, CA-News/I.Sandman, 6.7.11

”Vauhdikasta menoa kaislikossa. … Paraislaiselta ruotsinkieliseltä harrastajateatterilta on tottunut odottamaan paljon, eikä Teaterboulage petä tälläkään kertaa. Teatterikipinänsä Teaterboulagesta aikoinaan saaneen Daniela Franzellin debyyttiohjaus tarjoaa vauhdikkaan, värikkään ja kodikkaan kokonaisuuden, jonka parissa viihtyvät niin lapset kuin aikuisetkin. … Uttis oli selvästi yleisön suosikki, eikä ihme, sillä Sophie Keihäs on hauska ilmestys uimahattuineen, -renkaineen ja räpylöineen mutta myös melkoinen veijari käyttämään eleitä, ilmeitä ja äänensävyjä. Esityksen musiikista vastaa mainio The Rabbits-orkesteri.” TURUN SANOMAT/I. Haapanen, 3.7.11

Produktion

Regi, lätt bearbetning och sångtexter –
Daniela Franzell

Scenografi –
Carmela Wager

Scenografi- och läktarbygge –
Kimmo Lindholm, Manne Ekblad,
Janne Lindgård, John Lassus,
Pålle Reuter, Sam Sihvonen,
Stefan Drugg, m.fl.

Målare, dekoratörer:
Daniela Franzell, Sanni Impilä,
Mecki Ruokolahti, Skini Lindgård,
Carmela Wager, m.fl.

Dräktdesign, skräddare –
Maria Lundén

Dräktassistent –
Sara Nyman

Mask- och frisyrdesign –
Sabina Segerström

Koreografi –
Sanni Impilä

Musikarrangemang –
The Rabbits

Rekvisita- och backstage –
Petra Höglund

Regi- och maskassistent, mm –
Mecki Ruokolahti

Ljusplanering och -riggning –
Tony Nurmi

Ljud- och ljustekniker –
Marcus Nordvall

Transporter –
Anton och Tom Helenius

Spelplats-allt-i-allo –
Janne Lindgård

Foton –
Henrik Zoom

Grafisk design –
Samuel Karlsson

Produktionsansvarig –
Riddo Ridberg

På scen

Mullvad –
Svante Karlsson

Råtta –
Anna Franck

Padda –
Tim Eriksson

Grävling –
Skini Lindgård

Hästen Albert –
Curre Ruokolahti

Utter –
Petra Höglund

Uttis –
Sophie Keihäs

Räven –
Sonja Eriksson

Igelkott 1 –
Henrik Helenius

Igelkott 2 –
Putte Ruokolahti

Chefsvesslan och sork –
Sanni Impilä

Vicevesslan och sork –
Yngve Sjöblom

Vesslor och sorkar –
Emma Lindgård, Amanda Wiik,
Amina Stålfors, Hajat Husain,
Veronica Lindholm, Ida Wahtera,
Felice Bäcklund, Victoria Drugg,
Sofie Gustafsson

Orkestern The Rabbits:
Kanin Rabbe – Linus Lassus
(slagverk, bas, mm)
Kanin Robert – Jaakko Salonen
(gitarr, bas, mm)
Kanin Ripa – Riddo Ridberg
(bas, dragspel, trummor, mm)

Flöjtist –
Mecki Ruokolahti

Domaren –
Curre Ruokolahti

Rättstjänaren –
Clara Wickström

Poliser –
Sonja Eriksson, Ida Wahtera

Fångvaktarens dotter –
Mecki Ruokolahti

Tvätterskan –
Clara Wickström

Lokföraren –
Yngve Sjöblom